Wetgevend ingrijpen: fiscus kan eigen bijdrage privé-gebruik auto niet verwerpen

Wanneer een bedrijfsleider privé met een auto van zijn vennootschap rijdt, dan wordt hij privé belast op een voordeel alle aaard (VAA), tenzij de bedrijfsleider aan zijn vennootschap een (eigen) bedrag betaalt of dat als rekening-courantschuld laat boeken dat ten minste gelijk is aan het VAA. 

Wetgevend ingrijpen: fiscus kan eigen bijdrage privé-gebruik auto niet verwerpen

Wanneer een bedrijfsleider privé met een auto van zijn vennootschap rijdt, dan wordt hij privé belast op een voordeel alle aaard (VAA)tenzij de bedrijfsleider aan zijn vennootschap een (eigen) bedrag betaalt of dat als rekening-courantschuld laat boeken dat ten minste gelijk is aan het VAA. 

Laat een bedrijfsleider zich privé belasten op dat VAA, dan aanvaardt de fiscus dat voordat de fiscale aftrekbeperking voor autokosten wordt toegepast in hoofde van de vennootschap (op basis van de zgn.gramformule), de autokosten verminderd worden met het bedrag van het VAA. Echter, volgens de fiscus mogen de te beperken autokosten niet verminderd worden met de eigen bijdrage omdat er in dat geval wegens de eigen bijdrage geen als loon belastbaar VAA meer is.

Menige rechtspraak, waaronder het hof van Cassatie is het daar niet mee eens. De rechters zijn van mening dat de situatie waarin een bijdrage betaald wordt gelijkaardig is aan die waarin de bedrijfsleider zich op het VAA laat belasten. De Wet tot vergroening van de mobiliteit volgt de visie van de rechtspraak. Zo dus de niet-aftrekbare autokosten verminderd worden met de eigen bijdrage die een bedrijfsleider voor het privégebruik betaalt, dan mag de fiscus dat niet meer verwerpen. De wijziging gaat reeds in vanaf aanslagjaar 2022, dus vanaf het huidige boekjaar 2021 of 2021-2022.